Kopā ar 5. klasi otrdien, 20. aprīlī, āra piedzīvojumos devās klases audzinātāja Marita un dabaszinību skolotāja Dace.
Āra nodarbība veltīta meža ekosistēmai un 5 maņām.
Maršruts Vilces skola - Zaķu pļava - Vilces skola. Ceļa sākumā pie Tautas nama, lai iekustinātu domāšanu, izspēlējām asociāciju spēli. Noskaidrojām, kādas 5 maņas piemīt cilvēkam, aicinājām ceļā būt vērīgiem.
Zaķu pļavā sasveicinājāmies ar Zaķi.
Izmantojot prioritāro izvēļu metodi, noskaidrojām , kuru uzdevumu veiksim pirmo. Izvēle izrādījās- sajūti meža smaržu.
Sasmaržo!
Izrādījās, ka gaiss smaržo pēc kokiem, svaiguma, zemes, skujām.
Ieklausies!
Skolēni izvēlējās koku, pie kura nostāties, aizvēra acis un 1 minūti klausījās. Pēc tam skaņas grupēja- nedzīvās un dzīvās dabas skaņas, transporta vai tehnisku ierīču radītas skaņas.
Visvieglāk bija saklausīt upes un putnu radītās skaņas, visgrūtāk- mašīnas radītās. Tas ir saprotams, jo esam tālu prom no lielceļa.
Redzi!
Šis bija grūtākais uzdevums, jo vajadzēja saskatīt augu stāvojumu, nosaukt augus un pazīmes, iedomāties, kā mežs izskatījās pirms mēneša, prognozēt, kāds tas varētu būt pēc 2 nedēļām.
Vienojāmies par 4 stāviem –koku, krūmu, puskrūmu, lakstaugu. Viskrāšņākais šobrīd ir lakstaugu stāvs, jo zied zilās, baltās un dzeltenās vizbulītes, cīrulīši.
Vērīguma un atmiņas pārbaude- bija jāuzraksta 3 interesanti dabas objekti un 3 citi, ko redzējām pa ceļam Zaķu pļavā un mežā. Interesantākie dabas objekti- bebru aizgrauzts koks, smilšakmens atsegums, ļoti zaraina priede, ūdens krāce. Citi objekti- zīmes (ozollapas plāksnīte dižkokiem, iebraukt aizliegts), tilts, zaķa skulptūra. Izrādās, ka redzēt un ievērot, pamanīt nav vienkārši.
Satausti!
Katrs skolēns izvilka 4 kartītes ar “dārgumu” nosaukumiem- bija jāatrod kaut kas dzīvs, zaļš, spīdīgs, grumbuļains, apaļš, gluds, mīksts, dzeltens, zīle, čiekurs, lapa utml.
Iztaustījām dažādu koku mizas, ar rokām un sprīdi mērījām stumbra apkārtmēru.
Izgaršo!
Ko mežā drīkst garšot? Izrādās, ka šobrīd varam izjust zaķskābeņu garšu.
Atpakaļceļā skolēni bija vērīgāki, tātad maņas tika aktivizētas. Ieraudzījām mizgraužu bojātās egles, zāģa pēdas , ko jau sedz mizas rētaudi. Satikām dzeni un meža balodi. Mācījāmies atšķirt un saklausīt putnu balsis.
Atpakaļceļā spēlējām spēli BINGO- atrodi dabā.Skolēni izlozēja kartiņas ar attēliem un uzdevumu, ko sameklēt apkārtnē. Piemēram, kaut ko gludu, kaut ko raupju, kaut ko savā mīļākajā krāsā, kaut ko smaržīgu utt.
Skolas vecajā sportlaukumā zēni un meitenes padižojās ar savāktajiem “dārgumiem” un saņēma mazu balvu.
Divarpus stundās daudz jaunu zināšanu, emociju un prieka!
Te arī daži fotomirkļi āra nodarbībā ar 5.klasi.